piątek, 13 lutego 2015

O czułości - nie tylko wśród par




Piosenka na dzisiaj: Love Me Like You Do



Czemu tym razem piosenka? Wsłuchałam się jedynie w słowa refrenu, ale poczułam ją i pomyślałam, że idealnie pasuje do dzisiejszego posta. Melodia, rytm, część słów, głos wokalistki - wszystko to jest dla mnie jakąś formą fizycznego (w sensie fal dźwiękowych) wyrazu czułości. Jako pojęcie, czułość to sprawa abstrakcyjna, jednak można ją opisać. Pochłonęła mnie synestezja, więc widzę ją w tej piosence (i nie mam na myśli teledysku). Czuję czułość w Love Me Like You Do.


Z okazji Walentynek postanowiłam napisać coś o miłości. Jednak chciałabym poruszyć jej szczególny aspekt - właśnie czułość! Czym jest dla każdego z nas? Dla mnie jest to magia łagodności, delikatności, kochającego spojrzenia, muśnięcia dłoni, pełen poświęcenia masaż stóp po męczącym dniu, oddech drugiej osoby tuż przy uchu. Nawet kiedy o tym piszę, czuję przyjemne ciepło. 

Czym różni się czułość od uczucia? A czym od pożądania? Dlaczego jest tak ważna dla utrzymania związku i sprawia, że ludzie się kochają nawet po wielu latach razem? Wśród problemów dnia codziennego, gdy namiętność już wygaśnie, co pozostaje w związku? Rutyna? Obowiązki? Zaangażowanie (akt woli pt. "Chcę być z tym człowiekiem")? Wszystko to - z pewnością! Jednak, gdy od początku budowało się więź opartą na przyjaźni, zaufaniu, szczerym zainteresowaniu drugą osobą oraz na tych drobnych gestach... Czułości! Są one wyrazem miłości, oddania, szacunku, pragnienia bycia z tą osobą blisko. Trzymanie się za ręce, patrzenie sobie w oczy, buziak na powitanie i pożegnanie. To takie rytuały, które pokazują miłość. To zmysłowość bez erotyczności. Czułość buduje intymność w związku, która w przeciwieństwie do namiętności, nie musi wygasnąć, jeżeli się ją pielęgnuje. (Więcej o trójczynnikowej koncepcji miłości. Napisane w przystępny sposób. Uwaga! Kwestia naukowości z przymrużeniem oka. Koncepcja omawiana jest lepiej w Psychologii miłości B. Wojciszke)

Jednak, żeby prawdziwie pokochać i zaoferować drugiemu człowiekowi swoją czułość, warto podarować jej trochę sobie. Z okazji Walentynek życzę wszystkim właśnie tej czułości do samego siebie. 

Kto potrafi tak Cię kochać, jak tylko Ty potrafisz kochać? 
Na co czekasz?

Czułość do partnera/partnerki - tego również życzę: zdobycia się na gesty miłości w natłoku codzienności. 

Czułych Walentynek!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz